Köpvillkor

1. KÖP

1.1 Beställning

1.1.1 Du väljer vilka produkter som du vill köpa och lägger dem i kundvagnen genom att klicka på knappen ”LÄGG I KUNDVAGN”. Under inköpsprocessen kan du alltid ändra innehållet i din kundvagn och du kan löpande kontrollera kundvagnens innehåll och se kostnaden för valda produkter.

1.1.2 Du kan ändra innehållet i din kundkorg fram tills att du har bekräftat ditt inköp. Bekräfta köpet gör du genom att klicka på knappen ”TILL KASSAN” och sen ”LÄGG BESTÄLLNING”.  Din beställning skickas till oss när du klickar på knappen.

1.1.3 Vi förbehåller sig rätten att neka kund köp.

1.1.4 När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din angivna e-postadress. I bekräftelsen finner du uppgifter om produkt, pris, fakturerings- och leveransadress.

1.1.5 Är något fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta oss.

1.1.6 Skulle en produkt inte finnas på lager kontaktar vi dig och restnoterar den. När vi får in den restnoterade produkten skickar vi den till dig. Om du inte önskar den restnoterade produkten kan du alltid kontakta oss och avboka den.

1.1.7 Alla beställningar anses bindande. Har du gjort en beställning av misstag måste du därför höra av dig till oss omgående.

1.1.8 Vid beställning träffas avtal först då du som kund fått en orderbekräftelse via e-post från oss. Orderbekräftelsen genereras automatiskt av vår databas och sker inte under manuell översyn.

1.2 Pris

1.2.1 Alla priser i butiken anges i SEK och alla priser är inklusive 25% moms.

1.2.2 Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset.

1.3 Betalning

1.3.1 Betalning sker enbart genom Klarna för närvarande.

1.3.2 Vid val av Klarna är det deras betalningsvillkor som gäller och du hittar dem här: https://www.klarna.com/se/villkor/  

1.4 Kontaktuppgifter till Klarna

Telefon: 08-120 120 10

Webb: https://www.klarna.com/se/kundservice/

2. FRAKT OCH LEVERANS

2.1 Frakt

2.1.1 Vid leveranser samarbetar vi med PostNord. Mer om PostNords köp- och leveransvillkor hittar du här: https://www.postnord.se/skicka-forsandelser/priser-och-villkor

2.2 Fraktkostnad

2.2.1 Fraktfri leverans till ombud tillämpas på beställningar över 500kr inom Sveriges gränser.
För beställningar upp till 100kr är fraktkostnaden 39kr
101-200kr: 49kr
201-300kr: 59kr
301-400kr: 69kr
401-500kr: 79kr

2.2.2 Fri frakt tillämpas inte vid hemleverans.

2.3 Leverans

2.3.1 För närvarande accepterar vi endast ordrar med leverans inom Sverige.

2.3.2 Vi strävar mot att leverera till dig inom 1-2 arbetsdagar efter bekräftad beställning. Beroende på vad du beställt kan leveranstiden komma att bli 3-8 arbetsdagar. Beställningar lagda på helger skickas tidigast på måndagen efter.

2.3.3 Om förseningar i leveransen skulle uppstå från vår sida, kontaktar vi dig via din angivna e-postadress.

2.3.4 Vi reserverar oss för att häva leverans om beställd produkt har utgått. Vid en sådan situation blir du som kund informerad av oss via din angivna e-postadress.

2.4 Spårning av paket

2.4.1 PostNord utför uppdateringar om vart ditt paket befinner sig efter att paketet lämnat oss. För att spåra ditt paket, besök PostNord här: https://www.postnord.se/vara-verktyg/spara-brev-paket-och-pall

2.5 Ej uthämtade/utlösta paket

2.5.1 Vi debiterar en avgift om 300:- för att täcka våra omkostnader för ej uthämtade/utlösta paket.

2.6 Transportskador

2.6.1 Du är skyldig att undersöka paketet direkt vid mottagandet/leveranstillfället. Vid leverans av defekt paket ska du genast reklamera detta till PostNord och därvid ange felet.

2.6.2 Spara alla produkter och emballage, för att det vid behov ska kunna besiktigas av fraktbolaget. Dokumentera väl, då du kan få en förfrågan om foton på det skadade godset/emballaget. Avsändaren, i detta fall vi på Fly Fishing Market ansvarar givetvis för att försändelsen har paketerats på rätt sätt.

2.7 Kontaktuppgifter till PostNord

Telefon: 0771-33 33 10

E-post: kundservice.se@postnord.se

Webb: https://www.postnord.se/kundservice

3. RETUR

Vid köp av produkter från vår webbutik har du som kund 30 dagars bytesrätt. Du har även en lagstiftad 14 dagars ångerrätt som gäller från det att du har tagit emot en produkt som du har beställt samt reklamationsrätt i tre år från inköpstillfället.

3.1 Vid nyttjande av din bytesrätt

3.1.1 Bytesrätten gäller i 30 dagar efter att du mottagit produkten. Du behöver ha kontaktat oss samt returnerat produkten till oss innan sista dag passerat.

3.1.2 För att informera oss om att du önskar att byta en produkt, meddelar du oss via vår kontaktsida. I ditt meddelande ska ditt namn, din adress, e-postadress, ordernumret samt vilka produkter som bytet gäller framgå klart och tydligt.

3.1.3 Du står för returfrakt, leverans och skick på produkten vid retur. Produkten bör därför skickas väl paketerad och i ursprunglig förpackning.

3.1.4 Om produkten använts eller blivit skadad, förbehåller vi rätten att på bytesvärdet dra av en summa motsvarande värdeminskningen.

3.2 Vid nyttjande av din ångerrätt

3.2.1 Du måste meddela att du ångrar dig via vår kontaktsida . I ditt meddelande ska ditt namn, din adress, e-postadress, ordernumret samt vilken produkt som returen gäller framgå klart och tydligt.

3.2.2 Du bör senast inom lagstiftad 14 dagar efter ångermeddelandet returnera produkten till oss. Återbetalning sker så fort vi fått produkten i retur.

3.2.3 Du står för returfrakt, leverans och skick på produkterna vid retur. Produkterna bör därför skickas väl paketerade och i ursprunglig förpackning.

3.2.4 Om produkten använts eller blivit skadad, förbehåller vi rätten att på återbetalningsbeloppet dra av en summa motsvarande värdeminskningen.

3.2.5 Ångerrätten gäller inte produkter som på grund av hälso- eller hygienskäl har förseglats (plomberats) och där förseglingen (plomberingen) har brutits av dig. Inte heller produkter som är specialtillverkade (som har skräddarsytts särskilt åt dig eller har en tydlig personlig prägel efter dina önskemål). Tjänster som har fullgjorts och där du uttryckligen har samtyckt till att tjänsten påbörjas utan ångerrätt, omfattas inte heller av ångerrätten.

3.3 Vid nyttjande av din reklamationsrätt

3.3.1 Vi besiktigar alla produkter innan de skickas till dig. Skulle produkten ändå vara skadad eller felaktig när den anländer åtar vi oss att kostnadsfritt åtgärda felet. Enligt lag har du som kund reklamationsrätt i tre år från inköpstillfället.

3.3.2 Som kund ska du kontakta oss omedelbart efter att defekten har upptäckts. Eventuella felaktigheter ska reklameras via vår kontaktsida där du anger ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer, produktnamn, en beskrivning av felet samt en bild på defekten.

3.3.3 Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt produkt. Efter godkännande står vi för returfrakten.

3.3.4 Vid de flesta fall är det våra leverantörer som avgör vad som går under reklamation därför måste vi få hit den skadade produkten för att sedan skicka vidare till leverantören. Hanteringstiden för reklamationer ligger mellan 1-4 veckor.

3.3.5 Om vi inte lyckas åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning.

3.3.6 Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att produkten inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden.

3.4 Returer skickas till

Torbjörn Andersson Services AB
Ängsjövägen 112
17676 Järfälla

4. ÅTERBETALNING

4.1 Vid byte, ånger eller reklamation kan du som kund göra en förfrågan om återbetalning. Ett sådant ärende påbörjas via vårt kontaktformulär.

4.2 För att gå vidare med återbetalningen kommer du efter vårt godkännande att behöva skicka tillbaka produkten till oss. När din produkt är mottagen och inspekterad skickar vi dig ett mail för att meddela dig att vi har mottagit din retur. Vi kommer också att meddela dig om godkännande eller avslag på returen.

4.3 Om returen godkänns kommer din återbetalning att behandlas och en kredit kommer att tillämpas på din ursprungliga betalningsmetod. Vi kan inte återbetala till ett annat konto än det konto där betalningen gjordes från. Återbetalningen tar vanligtvis ca 5-10 arbetsdagar, men kan variera mellan banker.

4.4 Om produkten använts eller blivit skadad, förbehåller vi rätten att på bytes- eller reklamationsvärdet dra av en summa motsvarande värdeminskningen.

5. ANSVARSBEGRÄNSNING

5.1 Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten.

5.2 Vi tar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig eller myndighetsbeslut.

5.3 Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll. När vi blir informerade om uppdateringar av våra leverantörer, uppdaterar vi i webbutiken så fort vi kan.

6. PRODUKTINFORMATION

Vi reserverar oss för eventuella fel gällande produktåtergivning i vår webbutik, sociala medier, nyhetsbrev, reklam tryckt samt digitalt. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt.

7. COOKIES

Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Du kan när du vill ställa in din webbläsare på att automatiskt neka cookies, om så önskas.

8. PERSONUPPGIFTER

Genom att handla hos oss accepterar du vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och uppgifterna behandlas av oss för att kunna hantera din beställning samt i de tillfällen då du har önskat nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden – för att kunna anpassa marknadsföringen åt dina individuella behov. Vi säljer inte dina uppgifter och vidarebefordrar dem aldrig till tredjepart utan rättslig grund.

Nedan information är en summering av hur vi i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter.

8.1 Vad är en personuppgift?

En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.

8.2 Vilka uppgifter lagrar vi?

För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order (kundtjänst) lagrar vi ditt för- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik. Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.

8.3 Rättslig grund

I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig. Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke från dig.

8.4 Vilka uppgifter delas och med vilket syfte?

8.4.1 Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer du att betala med faktura sparas även personnummer hos betalleverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri.

8.4.2 För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering.

8.4.3 Har du valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev delas förnamn, efternamn och e-postadress med vår nyhetsbrevsleverantör. Detta för att kunna hålla dig uppdaterad med information och erbjudanden i marknadsföringssyfte.

8.5 Rätten till tillgång

Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format.

8.6 Rätt till rättelse

Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig.

8.7 Rätten att bli glömd

Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen).

8.8 Ansvarig för dataskydd

Fly Fishing Market är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbutiken och ser till att reglerna efterföljs.

8.9 Ändringar i villkoren

Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen.

9. TVIST

Vid eventuell tvist har vi som policy att alltid följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer. Du hittar dem på http://www.arn.se .

Vi reserverar oss för lokala avvikelser, tryckfel och slutförsäljning.

FRI FRAKT ÖVER 399 KR

Gäller inom Sverige